Hoe alertheid en gastvrijheid samen gaan.

Vrijdag 20 september 2019.

Security Hosts hebben een bijzonder belangrijke functie in het eerste gastvriendelijke contact met bezoekers. Dit contactmoment is dé bron van informatie om veiligheidsrisico’s en eventuele dreigingen te taxeren. Door hospitality toe te voegen aan de skill set van de Security Host creëer je een dynamisch en persoonlijk beveiligingssysteem dat een positief effect heeft op de bezoekbeleving en het onderbewuste veiligheidsgevoel van bezoekers. Hoe zorg je voor een gastvrije service met oog voor veiligheid?  

Onderbuik gevoel
Vertrouw op uw onderbuik gevoel. Er bestaat vaak geen betere raadgever dan de onderbewuste signalen die ons lichaam afgeeft. Neem dit serieus en zet het in om door te vragen totdat je het gevoel rationeel kan duiden. Wees niet bang om uiteindelijk een vals alarm te constateren.

Afwijkend gedrag
Binnenkomende bezoekers geven, meestal onbewust, veel prijs dankzij hun lichaamstaal. Aan de Security Host de taak om deze non-verbale signalen te taxeren, een keuze te maken in de wijze van benaderen en initiatief te nemen in het eerste contact. De man met een winterjas op een zomerse dag behoeft extra aandacht. Mogelijk heeft hij iets te verbergen, maar hij kan ook ziek zijn. Mocht de man iets kwaads in de zin hebben dan is het zaak om hem uit de anonimiteit te halen. Oftewel:

Taxatie:
Afwijkende kleding ten opzichte van de norm.

Wijze van benaderen:
Direct aanspreken, vragen stellen en antwoorden verifiëren

Initiatief nemen:
Stap op de man af met een open houding, vraag of je hem kan helpen en met wie hij een afspraak heeft. Eigenlijk een normaal gastvrij ontvangst maar zeer effectief om kwaadwillende personen te verstoren.

De ervaring leert dat receptionisten, baliemedewerkers, huismeesters en schoonmakers zeer goed in staat zijn om ongenode gasten snel te herkennen. Zij kennen immers het ‘standaard’ bezoekersprofiel waardoor een afwijking in houding, gedrag of zelfs kleding al snel opvalt. Gebruik deze voelsprieten!